Yhdistys tiedottaa 19.3.2015

19.3.2015

Seutulan koulun vanhempainyhdistyksen kevättiedote 2015 on julkaistu

Seutulan koulun vanhempainyhdistys RY tiedottaa 19.3.2015

Tervehdys upouuden ry:n jäsenet! Vaikka vanhempaintoiminnalla on Seutulassa jo pitkät perinteet, uusi sivu toiminnassa on avattu nyt kevään korvalla yhdistystoiminnan virallistamisen myötä: Seutulan koulun vanhempainyhdistys kirjattiin yhdistysrekisteriin 4.2.2015. Uutukaisen synttäreitä tullaan viettämään tavalla tai toisella kevään aikana isolla porukalla. Syytä juhlaan meillä todellakin on - Seutulan koulu on 18.3. valittu Pääkaupunkiseudun Tähtikouluksi, jossa kodin ja koulun välinen yhteistyö on alueen parasta. Nyt meidän ennakkoluulottomien ensimmäisten jäsenten on hyvä aika houkutella mukaan uusia jäseniä, jotta toiminnan tärkein tavoite - koulun ja kodin yhteistyön edistäminen - täyttyisi jatkossakin mahdollisimman hyvin.

Rakenteiden uudistumisen myötä kehitetään myös toimintakulttuuria. Tämä tiedote on esimerkki siitä. Yhdistyksen hallituksessa voinemme luvata että tiedotamme toiminnasta jatkossakin, vaikkakin tiedottamisen muoto ja tiheys selviää vasta ajan myötä. Kaikki ehdotukset toiminnan kehittämiseksi otetaan mielihyvin vastaan!

Seutulan koulun vanhempainyhdistys ry

Perustettu 2.12.2014

Kirjattu yhdistysrekisteriin 4.2.2015

Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on:

• Edistää oppilaiden, vanhempien ja koulun välistä kasvatuskumppanuutta, vuorovaikutusta ja yhteistoimintaa.

• Tukea koteja ja koulua terveellisen ja turvallisen oppimis- ja kasvuympäristön luomiseksi lapsille sekä edistää lasten hyvinvointia

• Tuoda esille vanhempien näkemyksiä koulua, opetusta ja kasvatusta koskevissa kysymyksissä

• Toimia oppilaiden vanhemmille yhteistyön ja vertaistuen foorumina.

Yhdistyksellä on tällä hetkellä 30 jäsentä. Jäsenyys on maksuton ja jäseneksi voi liittyä osoitteessa https://seutulankoulunvanhempainyhdistys.yhdistysavain.fi/liity-jaseneksi/

Yhdistys on liittynyt jäseneksi Vantaan vanhempainyhdistysten kattojärjestöön VANVARY ry:een (http://www.vanvary.fi/) sekä Suomen Vanhempainliittoon (http://www.vanhempainliitto.fi/).

Seutulan koulu on Tähtikoulu

Seutulan koulu on voittanut vuoden Tähtikoulu 2015 -kilpailun! Ensimmäistä kertaa järjestetyssä kilpailussa haettiin pääkaupunkiseudun parasta kodin ja koulun välistä yhteistyötä lukuvuonna 2014/2015. Hakemus tehtiin yhteistyössä koulun kanssa vanhempainyhdistyksen vetovastuulla. Voittajan valitsivat Vantaan, Espoon ja Helsingin alueelliset vanhempainyhdistykset, Pääkaupunkiseudun OAJ, pääkaupunkiseudun opettajien ammattiyhdistykset sekä Suomen vanhempainliitto. Kilpailun pääpalkinnon 1 500 € vanhempainyhdistykselle lahjoittaa OAJ Pääkaupunkiseudun alueyhdistys. Lisätietoja kilpailusta http://www.vanvary.fi/tahtikoulu-2015/.

Pelitulet

Vuoden toimintaa ovat rytmittäneet koko koulun vanhempien yhteisesti sopimat kuukausittaiset ruutupelittömät Pelipaussiviikot ja viikot päättäneet Pelitulet. Pelitulien idea - viettää vanhempien ja lasten yhteistä aikaa isossa porukassa ilman telkkaria ja tietokonetta ja puuhata sellaisia leikkejä, joihin ei kotioloissa väki riitä  - on toteutunut hyvin kerrasta toiseen. Osallistujia Pelitulilla on ollut jopa lähes sata! Ikioma ideamme sai palstatilaa syksyn Vantaan Sanomissa ja on herättänyt kiinnostusta muuallakin. Pelitulia jatketaan ainakin toistaiseksi (ks. alla kysely Pelipaussista ja Pelitulista). Kevään jäljellä olevia pelipaussiviikkoja ja Pelitulia vietetään vko:illa 15 ja 19.

Kysely pelittömästä viikosta ja Pelitulista käynnissä

Meneillään on kysely Pelipaussiviikon vaikutuksista koululaisten tietokonepelaamiseen ja toiveista Pelipaussin ja Pelitulien jatkosta. Kyselyn on voinut täyttää pelitulilla 6.3. ja lisäksi se toimitetaan koteihin reppupostina. Tuloksista tiedotetaan kevään aikana ja niiden pohjalta valmistaudutaan ensi lukuvuoden pelittömien viikkojen ja Pelitulien viettoon.

OPS-ilta

Vantaalla työstetään parhaillaan vuonna 2016 käyttöön otettavaa perusopetuksen uutta opetussuunnitelmaa. Vanhemmat osallistuivat tähän työhön koulun järjestämässä OPS-illassa helmikuun Pelitulien yhteydessä. Koulujen ja kotien työnjakoa erilaisten taitojen opettamisessa alakouluikäisille pohdittiin esimerkinomaisissa työpajoissa. Vaikka ilta tuntui vain kevyeltä hipaisulta aiheeseen, vanhempien osallistumisaktiivisuus, avoin ilmapiiri ja runsas keskustelu vakuuttivat paikalla olleet yhteistyön sujuvuudesta tulevaisuudessakin, kun koulujen ja huoltajien yhteistyötä lasten kasvatuksessa tullaan korostamaan entistä enemmän.

Pelitieto-ilta

Marraskuun 2014 Pelitulien yhteydessä vanhemmille järjestettiin luentotilaisuus lasten tietokonepelaamisen hyödyistä ja haitoista. Esityksen pitivät Vantaan kaupungin ehkäisevän päihdetyön Pelitaitokouluttajat. Vakuuttavat esimerkit muistuttivat pelien ikärajojen noudattamisen tärkeydestä.  Tilaisuudessa saatiin myös hyviä käytännön vinkkejä siitä miten pysyä selvillä lasten tekemisistä netissä, vaikka se olisikin aikuisen mukavuusalueen ulkopuolella.

Hallitus 2014-2015

Annukka Markkula, puheenjohtaja

Sami Sillanpää, varapuheenjohtaja, rahastonhoitaja

Anttu Sohlberg, sihteeri

Maija Lavi

Johanna Salovaara

Riitta Karppinen

Pia Koskikuru

Juha Lapinkivi

Stina Lindfors

Iloista kevättä ja tapaamisiin!